De almachtige blauwe bol (2)

Eerder schreef ik deze rant al eens op mijn boekenblog.  Ik en Bol, kunnen op zijn zachts gezegd niet door 1 deur. Ook deze keer liep ik weer tegen frustraties aan en ik wil het graag even kwijt. Vandaar deze blog.

kopen bij bol

Wanneer je iets online besteld, is de eerste winkel die je vaak in je hoofd hebt: Bol. Natuurlijk. Het is makkelijk. Bol heeft bijna alles. Inmiddels ben ik al afgehaakt voor boeken, wegens de rant die ik hierboven noem. Maar vaak bestel ik toch wel tassen en andere spullen via hen. Het is nou eenmaal makkelijk. Vandaag besteld is morgen in huis.

Mijn aanvaring met Bol

Hier liep ik dus deze week tegen aan. Ik kocht op woensdag een tas van Kipling voor op mijn werk en het leek me makkelijker om hem op een punt op te halen. Ik kon kiezen uit de Albert Heijn of de Jumbo. Eerlijk is eerlijk: ik kom nooit bij de AH want ik vind ze prijzig. Mijn keus viel dus op Jumbo, want daar zou ik hoogstwaarschijnlijk toch wel langs moeten. Ik checkte de levertijd nog eens want daar zou het met UPS aankomen en ik weet dat UPS niet de allersnelste is. Toch beloofde Bol dat het de volgende dag er zou zijn. Zo gezegd, zo gedaan.

De volgende dag was het er natuurlijk niet. Kan gebeuren. Ik tweette Bol en raakten in gesprek via PB. De bestelling werd geannuleerd, want er was iets misgegaan en de levertijd bleef op maandag hangen. Vervolgens stond de levertijd op woensdag. Hier was ik begrijpelijk niet heel blij mee en stuurde een net berichtje aan Bol, dat ik niet heel tevreden was.

gesprek met Bol
Ik kreeg het bericht terug waarin stond dat het niet langer hun probleem was. Niet letterlijk, maar wel ongeveer. Daarbij had ik al eerder aangegeven dat ik levertijden had gecheckt voor ik voor Jumbo koos. Ik heb het aan vrienden van de leesclub laten lezen en ik interpreteerde het niet verkeerd. Daarop heb ik een net berichtje teruggestuurd waarin ik zei dat ik het slechte service vond.

Het probleem met Bol

Het ging me echt niet zozeer om het feit dat die tas later kwam, maar waarom is het zo moeilijk voor Bol om gewoon te zeggen: Wat vervelend, dit is ONZE fout. Geef gewoon toe dat je fout zit, of geef op een nette manier aan dat ik de levering even af moet wachten en dat je graag wilt horen wanneer het is gearriveerd zodat je er iets mee kunt doen op je site. Het voelde nu voor mij alsof ze zeiden de feedback door te geven, zodat ze van mij af waren, maar ze doen er vervolgens toch niks mee, want mensen bestellen toch wel bij hen.

En dat is precies mijn probleem: Mensen bestellen toch wel bij hen en Bol vraagt maar gewoon wat ze willen. Zoals ze dus ook doen bij Uitgeverijen.

Afgelopen week las ik dit artikel vanuit de uitgeverswereld. Dat was voor mij de druppel. Je leest duidelijk dat uitgevers met moeite boeken uit kunnen brengen, want ze hebben nou eenmaal een klein budget. Nederlandse auteurs worden vaak al overgeslagen, want risicovol. Buitenlandse auteurs is minder risico maar duurder. En wat doet Bol?

lezen bij Bol

Boeken bij Bol

Als je mijn eerdere rant heb gelezen zie je dat ze uitgevers nog eens extra laten inleveren. Meer korting vragen, betekent nog minder winst voor uitgevers, wat betekent dat ze nog meer boeken moeten verkopen om uit de kosten te komen. Wat betekent nog minder boeken die uitgegeven worden.
Erger nog: dit gebeurt ook met externe verkopers, waardoor die de prijzen omhoog gooien. Check maar eens als een ander verkoopt op Bol, vervolgens hun eigen site. Je betaalt zo een paar euro minder.

Mijn tip: Kijk alsjeblieft verder dan Bol.com. Je bent voor hen alleen een portemonee en voor de verkopers (met name van boeken) kost het hen een hoop geld, want Bol is nou eenmaal een monopoly geworden hier in Nederland.

Overigens kwam ik onlangs op deze site terecht waar veel meer webwinkels staan die leveren in 24 uur. Ik denk dat ik daar vaker gebruik van ga maken, aangezien Bol.com de beloofde snelle levering helaas weer niet waar heeft kunnen maken.”

Op deze website vind je – zoals de naam al zegt – alle webwinkels waar geldt: vandaag besteld morgen in huis. Verder zijn er filters ingebouwd zodat je makkelijk een subcategorie en betaalmethode (bijvoorbeeld voor achteraf betalen) kan selecteren. Je krijgt dan alleen winkels te zien die snel leveren en de betaalmethode van je voorkeur hebben. Dat is toch wel erg handig!

En voor de boekenlezers onder ons: Vergeet alsjeblieft Libris.nl niet en je lokale boekhandel!!

Bol.com. De Voldemort van de webwinkels en boekhandels.

Koop jij wel eens wat bij een andere webwinkel behalve Bol?

 

2 Responses

  • Om eerlijk te zijn heb ik er nooit zo over na gedacht. Het is vaak handig bij bijvoorbeeld een verjaardag dat je achteraf kan betalen. En als je een pre-order doet dat het gewoon thuis komt. Als mama van drie kom ik heel weinig bij de boekhandel. Maar na het lezen van dit allemaal ga ik er wel meer over nadenken. Ik zal bol waarschijnlijk niet helemaal mijden en wat nu staat laat ik wel staan. Maar ik ga eens proberen wat vaker bij de boekhandel te bestellen. Ik bestel overigens ook bij Amazon, bookdepository en Waterstones.

    • Het is ook handig. Dat is het hele probleem. En dat was nog niet zo erg als het niet zo naar hun hoofd sterg en daarbij anderen kapot maken. Jammer want bol is echt een prachtservice… toen ze nog klein waren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.